MOottoriPOlkupyöräMOPO nosti aikoinaan pitkistä etäisyyksistä kärsivän kansan pyörille. Tokihan Jawa oli tämän jo aloittanut, mutta vasta halpa, helppokäyttöinen ja kevyt peruskulkuneuvo sai mökin Miinan ja Manun liikkeelle. Mopolla ajettiin tukkimetsälle, kylän apteekkiin ja koululle.Tietenkin vahinkojakin sattui. Mopon käyttäjiltä kun ei vaadittu minkäänlaista liikennesääntöjen tuntemusta eikä suojavarustusta. Liikennesäännöt pitäisi opettaa koulussa osana yleistä
yhteiskuntakoulutusta. Vahinkojen korvaamiseksi mopoilla oli oma vakuutusjärjestelmänsä.
Vakuutuskausi
alkoi vuoden vaihteesta tai puolesta välin vuotta ja jatkui
vuoden loppuun.
Tämä kertoo tietenkin viranomaisen näkemyksestä siitä, että
mopo on tarkoitettu
ympärivuotiseen liikenteeseen niin uimaretkillä, kuin
hankikannollakin. Osa onnettomuuksista on peräänajoja. Osa taas muulle liikenteelle
aiheutuvista
hankalista ohituksista johtuvia. Suomessa mopolla saa yli 16 vuotias kuljettaa alle 12 vuotiasta (tarkista
tämä,
en ole varma ikärajoista). Eteläeuroopassa ja itämailla mopolla saa
aikuinen
kuljettaa aikuista. Tämä on otettu huomioon mopon rakenteessa.
Uusien mopojen
rakenteet on suunniteltu kahdelle matkustajalle. Jarrut,
istuimet ja
jousitukset eivät häpeä moottoripyörän vastaaville osille. Kaiken kaikkiaan muutokset ovat pieniä, joskin tärkeitä. Paljonhan on
jo
muuttunutkin. On päästy eroon mopon käsittämättömästä painorajoituksesta.
On
saatu kypäräpakko ja mopokortti. Kiitos näistäkin parannuksista. Lisäys 13.02.06 Aamun lehdissä oli juttua, jonka mukaan joku kukkahattutätilauma on ottanut ohjelmaansa mopoiän nostamisen 16 vuoteen ja kevytmoottoripyöräiän nostamisen 18 vuoteen. Tälläiset esitykset pitäisi saada kuolkemaan savuunsa ennenkuin niillä onnistutaan tuhoamaan Suomalainen liikennekulttuuri kokonaan. Erityisen ikävää on, että tälläisiä esityksiä päästään tekemään vailla minkäänlaista asiantuntemusta tai tiedonhankintaa. Mikäli tälläisien typeryyksien annetaan jatkua, on odotettavissa, että ajokortti-ikä nostetaan pian 50 vuoteen ! |