MOottoriPOlkupyörä

MOPO nosti aikoinaan pitkistä etäisyyksistä kärsivän kansan pyörille. Tokihan Jawa oli tämän jo aloittanut, mutta vasta halpa, helppokäyttöinen ja kevyt peruskulkuneuvo sai mökin Miinan ja Manun liikkeelle. Mopolla ajettiin tukkimetsälle, kylän apteekkiin ja koululle.
Tietenkin vahinkojakin sattui. Mopon käyttäjiltä kun ei vaadittu minkäänlaista liikennesääntöjen tuntemusta eikä suojavarustusta.

Liikennesäännöt pitäisi opettaa koulussa osana yleistä yhteiskuntakoulutusta.
Tosin tällöin autokoulujen asema joutuisi vaakalaudalle. Nythän ne pystyvät laskuttamaan sikamaisesti koulutuksesta, joka kuuluu osaksi ihmisen perustietämystä.

Vahinkojen korvaamiseksi mopoilla oli oma vakuutusjärjestelmänsä. Vakuutuskausi alkoi vuoden vaihteesta tai puolesta välin vuotta ja jatkui vuoden loppuun. Tämä kertoo tietenkin viranomaisen näkemyksestä siitä, että mopo on tarkoitettu ympärivuotiseen liikenteeseen niin uimaretkillä, kuin hankikannollakin.
Usea käyttäjä kuitenkin panee ajorukkasensa naulaan ensimmäisillä pakkasilla.

Osa onnettomuuksista on peräänajoja. Osa taas muulle liikenteelle aiheutuvista hankalista ohituksista johtuvia.
Mopon suurin sallittu nopeus on rajattu. Aiemmin suurin sallittu RAKENTEELLINEN nopeus oli 30 ja HUIPPUNOPEUS 40.
Laki on muuttunut. Nykyään mopon suurin sallittu RAKENTEELLINEN nopeus on 45. Suurimmasta sallitusta huippunopeudesta ei sanota mitään. Tämä ei tietenkään tarkoita, että virittäminen olisi veiläkään sallittua.
Yleisen liikenneturvallisuuden kannalta mopon huippunopeus pitäisi nostaa arvoon 60km/h, jolloin mopo kykenisi liikkumaan muun liikennevirran mukana taajama-alueella !
Jos se olisi teknisesti helposti toteutettavissa, olisi tietenkin parasta, mikäli huippunopeus olisi rajattu vaikkapa arvoon 40km/h ensimmäisen kuukauden ajaksi ajokortin saamisesta.

Suomessa mopolla saa yli 16 vuotias kuljettaa alle 12 vuotiasta (tarkista tämä, en ole varma ikärajoista). Eteläeuroopassa ja itämailla mopolla saa aikuinen kuljettaa aikuista. Tämä on otettu huomioon mopon rakenteessa. Uusien mopojen rakenteet on suunniteltu kahdelle matkustajalle. Jarrut, istuimet ja jousitukset eivät häpeä moottoripyörän vastaaville osille.
Sitäpaitsi markkinoilla on tarjolla samaan runkoon rakennettua mopoa ja kevytmoottoripyörää. Ilmeisesti kulkuneuvo muuttuu turvallisemmaksi, kun sen sylinterikokoa kasvatetaan. Olisi järkevää noudattaa tässäkin kansainvälisiä määräyksiä. Taaskin yhden kuukauden opiskeluaika olisi paikallaan, kuten nopeusrajoituksissakin.

Kaiken kaikkiaan muutokset ovat pieniä, joskin tärkeitä. Paljonhan on jo muuttunutkin. On päästy eroon mopon käsittämättömästä painorajoituksesta. On saatu kypäräpakko ja mopokortti. Kiitos näistäkin parannuksista.
Vielä kun päästäisiin eroon kaiken maailman ensioitkosista ja kävelykadunrakentajista.


Lisäys 13.02.06
Aamun lehdissä oli juttua, jonka mukaan joku kukkahattutätilauma on ottanut ohjelmaansa mopoiän nostamisen 16 vuoteen ja kevytmoottoripyöräiän nostamisen 18 vuoteen. Tälläiset esitykset pitäisi saada kuolkemaan savuunsa ennenkuin niillä onnistutaan tuhoamaan Suomalainen liikennekulttuuri kokonaan. Erityisen ikävää on, että tälläisiä esityksiä päästään tekemään vailla minkäänlaista asiantuntemusta tai tiedonhankintaa.

Mikäli tälläisien typeryyksien annetaan jatkua, on odotettavissa, että ajokortti-ikä nostetaan pian 50 vuoteen !

email to PTMUSTA