Pienveneen keulaporras
Ohessa on muutama kuva kehittelemästäni keulaportaasta Targa 96-veneeseen
sovellettuna. Targan keula on niin korkea, että oikeastaan missän ei ole
mahdollista rantautua käyttämättä jonkinlaista jatketta jaloille. Jo
edellisissä veneissämme Bluebird 25 ja FinFlyer 31 tarvittiin portaita.
Useimmiten käytettyihin irrallisiin keulaportaisiin olemme harmistuneet
useammastakin syystä:- Säilytys veneessä on hankalaa
- Irrallisen häkkyrän käsittely veneesä ja veneen keulassa on hankalaa
- Portaan korkeutta on vaikea ellei mahdoton säätää
- Portaat jäävät
helposti veneen ja laiturin väliin rutistuksiin
- Portaat sekoavat veneiden naruihin
Kuvissa oleva porras on korkeudeltaan säädettävissä sopivaksi solmun paikkaa
muuttamalla. Oikein asetettuna porras ei rutistu laiturin välissä. Porras ei
häiritse keulaköysien sitomista, koska nokka on taitettu ylöspäin niin, että
köysi kulkee putken yläpuolelta. Putken jalan alle sattuvaan kohtaan on
kiinnitetty liukuesteteippi, koska HST-putki on luonnostaan turhan liukasta.
Useimmin tehty kysymys koskee itse putkea. Sivustakatsojat haluaisivat tuohon
tehtävän leveämmän askelman. Tässä ei kuitenkaan huomata sitä, että useimmissa
irroitettavissa portaissa tulee vielä ohuempi putki jalan alle. Sitäpaitsi
pitää olla todella herkkähipiäinen, jotta putki loukkaisi jalkapohjaa.
Keulalampun ylempi kiinnike on irronnut, siksi tuo keltainen naru.
Tästä kuvasta näkyy myös tapani kiinnittää reunaverkko kaksinkerroin mantookin
alemman vaijerin päälle. Näin verkko ei estä näkyvyyttä eteenpäin mutta täyttää
kuitenkin tehtävänsä pitäen rojut kannella.
nivel on käsin hiottu sopivasta HST-palasta. nivelpultti on hitsattu
paikalleen. Pultin pää on pyöristetty ja mutteri sisäpuolella, jottei tulisi
raapittua naapuriveneitä.
|
|