Pienveneen keulaporras

Ohessa on muutama kuva kehittelemästäni keulaportaasta Targa 96-veneeseen sovellettuna. Targan keula on niin korkea, että oikeastaan missän ei ole mahdollista rantautua käyttämättä jonkinlaista jatketta jaloille. Jo edellisissä veneissämme Bluebird 25 ja FinFlyer 31 tarvittiin portaita. Useimmiten käytettyihin irrallisiin keulaportaisiin olemme harmistuneet useammastakin syystä:
  • Säilytys veneessä on hankalaa
  • Irrallisen häkkyrän käsittely veneesä ja veneen keulassa on hankalaa
  • Portaan korkeutta on vaikea ellei mahdoton säätää
  • Portaat jäävät helposti veneen ja laiturin väliin rutistuksiin
  • Portaat sekoavat veneiden naruihin
Kuvissa oleva porras on korkeudeltaan säädettävissä sopivaksi solmun paikkaa muuttamalla. Oikein asetettuna porras ei rutistu laiturin välissä. Porras ei häiritse keulaköysien sitomista, koska nokka on taitettu ylöspäin niin, että köysi kulkee putken yläpuolelta. Putken jalan alle sattuvaan kohtaan on kiinnitetty liukuesteteippi, koska HST-putki on luonnostaan turhan liukasta.

Useimmin tehty kysymys koskee itse putkea. Sivustakatsojat haluaisivat tuohon tehtävän leveämmän askelman. Tässä ei kuitenkaan huomata sitä, että useimmissa irroitettavissa portaissa tulee vielä ohuempi putki jalan alle. Sitäpaitsi pitää olla todella herkkähipiäinen, jotta putki loukkaisi jalkapohjaa.


Keulalampun ylempi kiinnike on irronnut, siksi tuo keltainen naru.


Tästä kuvasta näkyy myös tapani kiinnittää reunaverkko kaksinkerroin mantookin alemman vaijerin päälle. Näin verkko ei estä näkyvyyttä eteenpäin mutta täyttää kuitenkin tehtävänsä pitäen rojut kannella.


nivel on käsin hiottu sopivasta HST-palasta. nivelpultti on hitsattu paikalleen. Pultin pää on pyöristetty ja mutteri sisäpuolella, jottei tulisi raapittua naapuriveneitä.

email to PTMUSTA